tisdag 5 juli 2011

12 timmars arbetsdag!

Det är sant...idag har jag jobbat så länge, jobbar på ett café i stan där jag bor och idag började jag vid 06.00 på vanliga stället och sista dagen där...vi flyttar till nya fräscha lokaler ca 20 meter i rätt riktning mot promenadstråken. Vi har lyft...burit...kånkat på grejer. Igår hade vi en utbildning på våran nya cappuccinomaskin, och jag kan berätta för er att skumma mjölk är en vetenskap i sig. Kallare än 63 grader så blir mjölken tunn och får inte den rätta tjockleken och blir det mer än 63 grader så luktar mjölken bränt...men men övning ger färdighet, eller?  Man måste även luta kannan med mjölken så att mjölken snurrar runt när man skummar den. Och så kan man göra fina blad eller hjärtmönster kanske när man blir varm i kläderna.  Visst vore det också härligt att servera kaffet i vackra koppar...men tyvärr så skulle ju inte glasyren hålla i dagens diskmaskiner.

Den vänstra koppen är från Karlskrona ,den andra står det inget under men fina är dom båda två.

Den gula fick jag av mellandottern i julklapp...den är tysk, den andra blommiga är från Linköping. Så olika dom översta men lika fina.
Snart ska jag sova ...så trött är jag och så ska jag drömma att jag är en fullfjädrad barista..haha!!


1 kommentar:

Randiga Tråden sa...

vilka jättefina koppar.